söndag 30 augusti 2015

Dag 55 Vålådalen - 4 km söder om Vålåstugorna 24 km

Åt frukost på Vålådalens fjällstation. Kom iväg vid 8.30. Min bror Jonas och hans två döttrar Klara och Nora skulle göra mig sällskap till Helags. Sa hejdå till Lasse som åkte hem idag. Hunden stannade några gånger och tittade efter husse men eftersom vi nu var en flock på fyra personer hade han fullt upp med att ha koll på oss.

Det var lite kyligt på morgonen men snart värmde solen. Leden var lättvandrad. Mötte två kollegor som förvånade insåg att det var jag som kom där i skogen. Kul!

Kom fram till Vålåstugorna vid 15-tiden. Stannade där och rastade. Bestämde oss för att fortsätta lite till så att vi skulle få en kortare dag imorgon. Pratade med stugvärden som sa att nu hade vi tur för dagen innan hade man lagt dit en ny bro söder om stugorna som ersättning för den som varit bortspolad sedan i våras. -Nu slipper ni vada upp till låren! sa hon. Jag blev lite förvånad eftersom jag en vecka tidigare mailat till Vålådalens fjällstation och frågat om det fanns någon ny bro eftersom jag hade hört att den varit bortspolad. De svarade att det fanns det och hade funnits hela sommaren! Men det var ju fel! Skönt i alla fall att slippa vada med barn och hund!


Fortsatte vår vandring och letade på en tältplats ovanför Vålåtjärnarna vilket inte var helt lätt då det var en hel del sten i området. Slog läger vid 19-tiden. Jonas kör retrostil med gammalt ryggåstält från Helisport. Verkar fungera bra. :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar