söndag 30 augusti 2015

Dag 58 Ramundberget - Tänndalen 22 km

Njöt av hotellfrukost. Satt och spanade ut mot skidbacken jag skulle besegra senare. Fick lite tips av tjejen i receptionen. Vi tog Mickelina-stigen uppför backen. Den gick lite mer i skog och var mer en serpentinväg bättre för hunden. Även om morgonen var lite kylen blev det ganska snart varmt. Det tog oss en timme att ta oss upp för backen. Jag hade tänkt gå mot Ösjöstugan men eftersom stigen vi gick på kom upp vid Osthangsliften tog vi leden på östra sidan om Ramundberget. När vi kom ut på leden mot Svalåtjärn blev det blötmyr. Nu förstod jag vad mannen från igår pratade om.
Det blev lunch vid Svalåtjärn. Pratade med ett annat par som också lunchade där. De var dock bara ute på dagstur. På eftermiddagen blev det en hel del snack med folk vi mötte. Alla lika trevliga och imponerade av vår tur. Inte många har hört talas om Gröna Bandet.

Väl nere i Tänndalen gick jag först åt fel håll men insåg snart mitt misstag. Jag hade bokat en stuga (Hos Johan) som faktiskt hade ett helt perfekt läge när man kom ner från leden. Jag frågade stugvärden om man kunde handla någonstans. Jag var sjukt sugen på Coca Cola i värmen. -Nja, sa han. -Det är ju 4 km till Hamra där det finns en affär. Annars fanns det tydligen någon typ av godisaffär 2 km åt andra hållet. -Äh, ta min bil och åk till Hamra så kan du köpa lite färskt bröd och så, sa han. -Det är du väl inte bortskämd med när du vandrat så långt. Otroligt schysst! Jag köpte inte bara Cola utan även glass, wienerbröd, färskt bröd till frukost mm. Satt sedan på balkongen vid stugan med utsikt mot skidbackarna och åter igen bara njöt jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar