onsdag 26 augusti 2015

Dag 53 Åre - Östra Vålådalen 35 km

Efter en skön vilodag i Åre var det dags att vandra vidare på sista etappen. Den här dagen blev det dock inte riktigt som jag hade tänkt mig. Lyckades bita sönder en tand. En ganska stor bit satt löst. Svor en lång ramsa för idag hade jag ju tänkt gå långt. Tur i oturen att jag var i Åre. Tur i oturen att Lasse var kvar och hade ordnat så att han hade sin bil i Åre. Bokade en akuttid hos tandläkaren och fick komma redan på fm. Först hotade de med att de kanske måste dra ut tanden! Det behövdes som tur var inte.

Väl bedövad i munnen kunde jag sedan vandra vidare. Nu uppstod nästa problem. Hur skulle jag kunna äta så bedövad som jag var? Jag hade blåbärssoppa med mig som jag tillagat på morgonen men det dög inte länge som bränsle. Stannade vid ICA nedanför Åre Björnen och köpte glass. Lyckades sedan trycka i mig en proteinbar som var ganska mjuk. Underlig känsla att äta utan känsel i munnen. Det tog mer än fyra timmar innan bedövningen hade släppt helt.

Hur som helst så tog jag mig som planerat ända till campingen i Östra Vålådalen. Kom fram något senare än tänkt men det gjorde inte så mycket. Det regnade lite till och från under dagen.

Hade bokat en stuga på campingen. Tänk vilka prisskillnader det har varit på de stugor jag har bott i! Här kostade en enkel campingstuga från typ 70-talet 525 kr/dygn utan vatten, dusch och toalett och med en våningssäng som jag trodde skulle ramla ihop varje gång Lasse vände sig. I Virisen betalade jag 400 kr för en fullt utrustad och modern stuga med kamin och stor veranda med utsikt mot sjön. I Raukasjö 150 kr för en fullt utrustad stuga.

Utsikt på väg mot Vålådalen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar