söndag 30 augusti 2015

Dag 57 Helags - Ramundberget ca 29 km

Klev upp kl 6.20. Tog ut Lukas på en kort morgonpromenad. När vi kom tillbaka stod en av tikarna på hans bädd. Då blev han jättesur och det uppstod ett himla liv. Japp, så då hade vi väckt hela stugan. Sen var han sur och morrade även mot den andra tiken av någon anledning. Vi drog iväg vid 7.30 så då fick de det lugnt i stugan sen...

Jonas och tjejerna gick mot Ljungdalen (Kläppen) och jag fortsatte min vandring ensam mot Ramundberget. Det var riktigt kallt på morgonen. Jag gick med vantar på. Leden började med stigning. Dimman rullade in på väg upp. Såg inte till någon annan vandrare på hela förmiddagen. Passerade Fältjägarstugan. Även där verkade det tomt. Lunchade en bit från stugan vid sjön där det var lite mer lä. Efter lunch kom solen och värmen tillbaka. Mötte en trevlig och pratsam man som vandrat från Grövelsjön. Han berättade att han också var sugen att vandra Gröna Bandet men att det får bli om några år. Vi utbytte lite erfarenheter om lederna. Han var inte så imponerad av Rogenområdet. Mycket sten och dåligt markerat tyckte han. Dessutom varnade han för att leden mellan och Tänndalen var blöt och slaskig. Pratade senare även med tre unga trevliga killar som egentligen var på väg mot Helags men hade insett att det skulle ta för lång tid. Enligt Google Maps skulle det ta sex timmar att gå sa de... Ja, ja de lärde sig ju något. De undrade om det fanns dass vid Fältjägarstugan för annars skulle de vända och övernatta i raststugan de passerat. Jag sa att det var bättre och trevligare vid Fältjägarstugan. Hoppas att de fick en trevlig tur!

Därefter tyckte jag att jag bara gick och gick och aldrig kom fram. Jag hade räknat med att det skulle vara 26 km mellan Helags och Ramundberget. Det utifrån STF hemsida och karta där det stod att det var 13 km mellan Helags och Fältjägaren och sedan 13 km till Ramundberget. Det stämde inte. På skylten vid Helags stod det 14 km till Fältjägaren och vid stugan stod det att det var 15 till Ramundberget. Enligt andra jag pratat med påstår de att det är 30 km vilket inte är omöjligt.

Gick alldeles för länge utan rast men ville bara fram till Ramundberget. Hade grymt ont i fötterna på väg ner för den långa backen mot Ramundberget. Jag hade bokat ett rum på fjällgården så längtan dit var större än att vila fötterna en stund.

Kom fram 15.30. Checkade in och tog sen en öl och en macka i baren. Jag satte mig på deras veranda ute i solen och bara njöt!





Helgas sett söderifrån











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar