onsdag 22 juli 2015

Kort sammanfattning etapp 2 Abisko - Kvikkjokk

Startade i kanonväder! Det gick fantastiskt lätt att gå. Inte så kuperat och välmarkerad led. Hade tänkt tälta en mil före Alesjaurestugorna men när jag kom dit hade jag energi över och kl var inte så mycket så jag siktade in mig på en raststuga 5 km bort. När jag kom dit var det ju bara 5 km kvar till Alesjaurestugorna så då gick jag hela vägen. Lite tungt på slutet då det var blött och en del snö. Isen låg kvar på sjön. Dagen efter tog jag mig till Tjäktjastugan. Kom upp vid lunch. Det hade börjat regna strax innan så jag var glad att jag kapat så många km dagen innan. Det var en hel del snö kvar där uppe. Regnet öste ner på em. Vi var många i stugan. När jag pratade med några av de få svenskar som var där visade det sig att de var från Sandviken! Världen är bra liten ibland. När jag skulle ta mig över passet var det dimmigt till en början. Glad över att ha behållit snöskorna. Hade sällskap av två danska tjejer samt tre finnar till Sälkastugan. Stannade där då det började regna. Hade sedan fina dagar till Saltoloukta. Tråkigt att traska 3 mil asfaltsväg bara... I Saltoloukta väntade en vän och kollega som gjorde mig sällskap till Kvikkjokk. Även här hade vi bra dagar. Lite regn en dag men då stannade vi i Aktse vid lunch. Sista dagen mot Kvikkjokk kom Lasse och mötte oss. Hunden blev jätteglad över att träffa husse.

Asfaltsväg mellan Vakkotavare och Saltoloukta 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar