måndag 31 augusti 2015

Dag 60 Skedbrostugan - Rogenstugan 17 km

Sov otroligt bra! Trots att Lukas skulle ut mitt i natten och kissa. Blev förvånad över hur mörkt det var! Det var inte vi vana vid. Då var jag glad över min pannlampa!

Det finns två leder från Skedbrostugan till Rogenstugan. Jag valde den norra. När jag skulle traska iväg kom Ragnar (stugvärden) och frågade om han fick knäppa kort på mig och Lukas.

Leden gick mest genom skogsterräng. Kom fel på ett ställe. Det var bara att vända och leta rätt på leden igen. Troligtvis har fler än jag gått fel där för leden vek av åt höger men en stig fortsatte rakt fram och där var det fotspår. Markeringarna längs leden börjar blekna och var bitvis svåra att se.

Åt tidig lunch vid Käringsjön. Därefter hade vi 5 km lätt vandring mot Rogenstugan. Kom fram redan vid 12.30. Stugan låg vackert på en liten höjd omgiven av mycket vatten. Nedanför stugan fanns det en strand av mjukt rundade stenar. Stugvärden var ute på tur och skulle inte komma förrän kl 15.00 stod det på en whiteboardtavla. Några andra såg jag inte till heller. Letade på hundrummet och installerade oss. Jag värmde vatten på gasspisen som jag tog med mig ner till sjön. Jag unnade mig sedan en hårtvätt med varmvatten. Skönt! Hittade en solstol utanför bastun där jag satte mig en stund och solade efter badet.

När stugvärden Arne kom tillbaka satt jag ute och läste. Han var trevlig typ. Hade mycket att berätta om Rogenområdet. Strax efteråt kom en ensam vandrare. Hon hade hört talas om mig på sin vandring mellan Helags och Ramundberget! I rummet bredvid mitt (vi delade kök) bodde en småbarnsfamilj. På kvällen satt vi alla, även stugvärden inne hos oss. Ensamvandraren bjöd på vin. Vi hade otroligt trevligt.

Senare kom även de fyra damerna från Skedbrostugan. När de skulle basta gick jag och lade mig. Så tråkig jag har blivit! Fast jag har väl aldrig riktigt gillat att basta ändå.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar