måndag 31 augusti 2015

Dag 59 Tänndalen - Skedbrostugan 21 km

Vaknade före klockan 5.30. Trots detta kom vi inte iväg förrän kl 8.15. Det tar sin tid att städa ur en stuga i alla fall om man heter Elin Adler och är supernoga...

Precis bakom stugan började vägen som leder upp mot campingen och ledens början. När vi kom till campingen kom en man åkandes på en åkgräsklippare. Han stannade och frågade nyfiket vart jag var på väg.
- Skedbrostugan, sa jag.
- Oj, dit är det långt, sa han.
- Nejdå, bara 21 km, sa jag.
Då bara tittade han konstigt på mig och frågade hur långt jag hade gått. Så jag berättade och där stod vi och pratade en stund. Han var grymt imponerad. Han visade mig sen hur jag skulle gå. Det var inte så tydligt markerat så det var bra.

Det var ganska blött när vi kom upp från slalombacken. När leden delade sig råkade jag följa vinterleden en bit. Det gjorde inte så mycket för jag hittade massor med hjortron! Under min vandring har jag sett hur de knoppats, blommat, dra ihop sig för att nu äntligen sista veckan vara mogna! Åt massor!

Solen sken men det fläktade skönt på fjället. Det var otroligt mycket renar där uppe. Jag som hoppats på att få se myskoxar.

Lunchen intogs vid Broktjärnskojan. Den såg inte så rolig ut att övernatta i. Skräpigt och stökigt. Nu hade jag ju i och för sig inte tänkt övernatta där heller. :)

Stenigt led att vandra på. Kom in i skogsterräng. När jag var lite less på terrängen och tänkte att äh, jag går väl på ända till stugan utan rast (hopplösa jag) kom vi fram till världens finaste sandstrand vid en sjö! Då var vi bara tvungna att stanna där en stund. Det hade varit fantastiskt fint att tälta där!

Kom fram 14.30 till Skedbrostugan. Vilket läge! Om man inte vill bo i stugan finns det fina tältplatser i området. Stugvärden Ragnar kom ut och bjöd på saft. Han hade aldrig hört talas om Gröna Bandet men nu har han det! Vi satt och pratade en stund. Det fanns en liten brygga som man kunde gå och bada vid. Vattnet var faktiskt helt ok att bada i (med fjällmått).

Lagade mat när jag insåg att klockan bara var 16.00. Men jag var så hungrig! Efter maten kom Ragnar in med nykokt hjortronsylt åt mig!

Satte mig ute i solen med utsikt över sjön och läste. Efter ett tag kom fyra damer från norska hållet. De hade vandrat från Grövelsjön men gått via Norge. Pratade en del med dem.

Lade mig tidigt vid kl 20.00.

Rödfjället

Broktjärnskojan

Sandstrand vid sjön Dalstenshån

Bild tagen från Skedbrostugan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar